30-10-2020

Bitterkoekjes-Amaretti


Ben altijd gek geweest op de Italiaanse bitterkoekjes de Amaretti, die zijn krokant en heel zoet. Ik heb ze gemaakt naar een Italiaanse recept, ze doen ook wat bittere amandelen er doorheen maar ik had die niet in huis dus heb ik ze niet aan toe gevoegd. 



Voor mij wel even wennen zonder suiker maar met erythritol, maar ze smaken heerlijk. Lekker krokant aan de buitenkant en wat brosser aan de binnenkant. Super makkelijk om te maken. 

Het hele deeg heeft 18 gr aan koolhydraten. Het hangt net vanaf hoe veel koekjes je er uit wilt krijgen. Ik heb er 20 gemaakt dus 0,90 koolhydraten per koekje. 



IngrediĆ«nten: 

165 gr amandelmeel 

50 gr erythritol mag ook meer  (of 70 gr suiker)

58 gr eiwit (ongeveer van 2 eieren)

Citroen schil 

Snufje zout

2 theelepels amandel aroma (of bittere amandelen extract)



Bereiding:

Zet de oven aan op 160 gr

Klop het eiwit stijf met een snufje zout. 

Meng de erythritol (of suiker ) met de amandelmeel en de citroenschil, voeg de geklopt eiwit en meng alles door elkaar, voeg ook de amandel aroma toe.

Maak er balletjes van, ik heb er 20 van gemaakt, maakt de boven kant van die balletjes een klein beetje plat (doe dat in je handen) zet de balletjes op bak papier. 

Zet ze in de oven voor 20 min. Wel uitkijken dat ze niet te bruin worden dan kun je ze beter omdraaien. 

Na 20 min zet het oven uit en laat ze afkoelen. Ze worden krokant aan de buitenkant en zacht aan de binnenkant. Bewaar ze in een goed afgesloten pot. 



Geen opmerkingen: