15-03-2021

Heerlijk granola koolhydraatarm.

 

Oh deze granola is zo lekker en ook zo gemaakt, even wegen en mengen en in de oven doen. Echt een aanrader 😃 ook heerlijk als dessert


Het ontbijt vind ik best lastig, en zeker  een koolhydraatarm ontbijt. Ik wilt het liefst gelijk alles al klaar hebben staan en zo in een kommetje doen, zonder te lang in de keuken te staan, maar het moet bij mij dan ook altijd lekker smaken, en dat is deze granola wel! En wat mij verraste is dat die lekker krokant is. 

Ik ben echt fan van geworden!

Je kunt deze recept steeds veranderden naar je eigen smaak, met wat extra noten of anderen zaden, dat maakt het ook zo leuk.

Ben benieuwd wat jullie er van vinden 😃 Trouwens als toetje is deze granola ook erg lekker 😋 




Verschil tussen muesli, cruesli en granola:

Het zijn ontbijtgranen die je gebruikt in een kommetje samen met je favoriete zuivelproduct.

In het kort de verschillen: 

Muesli

bestaat vooral uit granen in de vorm van vlokken. Denk aan speltvlokken, havervlokken, roggevlokken, gerstvokken en tarwevlokken.

Vaak word er van alles aan toe gevoegd zo als noten, gedroogd fruit, chocolade enz. Maar de meesten ingrediënten passen niet in een koolhydraatarm dieet, müsli wordt normaal gesproken niet geroosterd.

Cruesli

Aan cruesli word vaak olie of boter en suiker of honig toegevoegd. Net zo als bij muesli word er aan cruesli ook noten en gedroogd fruit aan toegevoegd. Cruesli bevat nog meer koolhydraten dan muslie. 

Granola

Granola is de in de oven geroosterde cruesli en dus nog krokanter. Maar vaak net zo als muslie niet koolhydraatarm. 



Mijn Recept 

In de recept hier onder zijn er

geen granen, suiker, honing of fruit toegevoegd. Daardoorheen heeft het een laag gehalte aan koolhydraten. Natuurlijk kun je aan de recept hier onder van alles toe voegen wat je lekker vind, of zelfs fruit er aan toe voegen, dat maakt het ook zo leuk.

Het recept: 

Ik gebruikt deze granola voor 5 x ontbijt en het bevat : 0,94 koolhydraten per keer, zonder eventuele kwark of yoghurt of fruit. 

De hele recept bevat : 

4,7 Gr koolhydraten 

9,9 vezels 

15 Gr eiwitten 

632 calorieën 




Ingrediënten voor 5x : 

10 gr lijnzaad

20 gr hennepzaad

20 gr geraspte kokos

15 gr pecannoten (ongezouten)

10 gr pompoenpitten 

5 gr sesamzaad 

2 tl cacao nibs

20 gr kokosolie

1 tl kaneel (optie ik heb er niet in gedaan maar lijkt me lekker) 

1 lepel erythritol (optie)


Bereiding:


Verwarm de oven voor op 175 graden.

Weeg alle ingrediënten, maal de lijnzaad, en doe alle ingrediënten bij elkaar. Goed mengen, zo dat het kokos vet goed opgenomen word. Doe de granola op een bakpapier en zet het in de oven voor 15 min. 

Belangrijk: blijf erbij en let op dat het niet verbrandt. Aan de randen word het sneller bruin, ik doe de oven open en roer de granola even door elkaar zo dat de zijkanten niet gaan verbranden. Laat het daarna goed afkoelen.

Afgesloten in een glazen pot is deze granola maximaal 5 dagen houdbaar. 

Deze granola is ook heerlijk op een toetje of pannenkoek of zelfs op ijs. 



1 opmerking:

Con zei

Wat een lekkere variatie heb je gemaakt op mijn granola recept, en de foto is helemaal om je vingers bij op te eten!
Geniet van je ontbijt!
Groetjes, Con