11-11-2020

Nasi Goreng, van oud Indische dame.

 


Echte nasi Goreng zonder pakjes, heel makkelijk en super lekker! 

Mijn oma kwam ui Indonesië, ja heel leuk ik heb een hele internationale familie 😃 daardoor zijn mijn recepten best gevarieerd. Ben opgegroeid door naar mijn oma de kook kunsten te kijken, mijn oma kon heel goed koken, alles wat ze maakte was geweldig lekker, en natuurlijk maakte mij oma ook heel vaak nasi Goreng, en dat smaakte altijd heerlijk.


 
Helaas ben ik haar eigen recept kwijt geraakt, maar ik kreeg een paar jaar geleden deze overheerlijke recept van een oude Indische dame, en dat is nu bij ons een van de geliefde recept geworden. 

Natuurlijk maak ik het altijd met rijst, maar nu ook de koolhydraatarm versie: met bloemkoolrijst. Nou ik was verbaasd hoe lekker dat het smaakt, dus voor mij weer een top recept. 

De rijst of bloemkoolrijst kun je aan het eind van het recept toe voegen dus je kunt er makkelijk 2 versie van maken, mocht je gezin niet mee doen aan het koolhydraatarm dieet.

Deze recept is ook perfect om er een vegetarische versie van te maken door vegetarische kip stukjes te gebruiken. 



 

Vind je het lekker, en ga je het maken? Linkt het aub naar mijn Instagram 😃

1 portie nasi inclusief 150 gr bloemkoolrijst bevat 12,5 koolhydraten. 



Tips: 

Deze recept is met schouders karbonade, maar je kunt ook kip of garnalen gebruiken. Wil je een vegetarische nasi? Gebruikt kip stukjes bijvoorbeeld van de vegetarische slager (zonder kruiden) dan smaakt het ook super lekker! We maken het heel vaak 😃

De hoeveelheid ingrediënten is in grammen zo dat ik de koolhydraten kunt tellen, doe je geen koolhydraatarm dieet dan mag je een grotere prei gebruiken of 2 uien...



Ingrediënten voor 4 pers :

  • 450 gr schouderkarbonade(zie tips voor vegetarische of andere optie )
  • 6 eieren
  • 2 knoflook teentjes 
  • 1 rode ui  (ongeveer 120 gr)
  • 1 prei (ongeveer 120 gr)
  • Wat eetlepels (arachide)olie of olijfolie 
  • Zout en peper naar smaak 
  • 1/2 bouillonblokje (groenten)
  • 1/2 theelepel sambal (mag meer) of *Spaanse peper (lombok)
  • 1/2 theelepel trassi (garnalen pasta)
  • 3 eetlepels ketjap manis 30% minder suiker en glutenvrij merk Inproba
  • 2 eetlepels ketjap asin glutenvrij van het merk Yakso
  • Per persoon 100 gr droge rijst dus nog niet bereid, of 100 á 150 gr bloemkoolrijst ook nog niet bereid. Ps ik gebruik pandan rijst


Bereiding: 

Rijst koken volgens het verpakking, en laten afkoelen .

Koolhydraatarm: even bloemkoolrijst roerbakken en laten afkoelen. 


Bak het vlees, kip of garnalen, en snijd het in kleine stukjes, doe er wat zout en peper op.


  

Kluts de eieren in een kom met zout en peper en een eetlepel water. Bak dunne omeletten, in een pan met arichide olie, ze ze op een bord en rol de omeletten om zo als op de foto, snijd de rol in twee en snijd er dunne (half) ringen van, bewaard ze voor later. 
  1. Snijd de ui in fijne kleine blokjes, en ook de knoflook. Doe 3 eetlepels arichide olie of olijfolie in de pan en fruit de ui en knoflook zachtjes aan. 
  2. Maak de prei goed schoon en snijd het in dunne ringen. Gebruik niet te veel van het groene, die blijft vaak taai. 
  3. Als de uien wat licht bruin beginnen te worden voeg dan de prei en laat die ook zachtjes fruiten, af en toe blijven roeren zo dat het niet verbrand, mocht het te droog zijn kun je altijd een eetlepel olie  er aan toe voegen. 
  4. Als ook de prei zacht is en goed gaar is, voeg er een (met de vingers gemalen),  1/2 groenten bouillonblokje aan toe. En laat het nog even samen fruiten, het geheel moet licht bruin zijn en zacht. Zet het even van de vuur. 


  1. Voeg nu aan de prei en ui de 2 soorten ketjap, de sambal en de trassi. Goed blijven roeren, mocht het te droog zijn kun je altijd een eetlepel olijfolie er aan toe voegen. 


  1. Doe nu ook de in kleine stukjes gesneden vlees of/en garnalen, en roer het nog door. Vervolgens voeg je beetje bij beetje de rijst er door (of bloemkoolrijst) tot dat alles hel goed gemeend is, als laatste voeg je de reepjes omelet, en nog goed door roeren. Proef de nasi, je kunt altijd extra sambal er aan toe voegen of zout en peper of zelfs nog een heel klein beetje fijn gemaakte bouillonblokje. Je nasi is klaar, geniet er van 😋


Geen opmerkingen: