15-10-2020

Vegetarische Ragú (“gehakt” saus)



Heerlijke vegetarische ragú (tomaten gehaakt saus), voor pasta of rijst. Echt lekker zeker voor vegetariërs maar ook als je minder vlees wilt eten. Zo leuk, als je een dochter in huis hebt die geen vlees of vis eet maar wel van lekker eten houd, dan ben je als moeder gedwongen om te gaan experimenteren met de vegetarische keuken. Heel vaak zeggen mijn man en ik (allenbij geen vegetariërs) dat het echt lekker smaakt en dat je soms het verschil bijna niet proeft met echte vlees. 



Bij deze “gehakt” ragú proef je natuurlijk wel dat het niet met vlees gemaakt is maar is echt super lekker! Deze saus is gemaakt met “pulled oats” vind ik persoonlijk veel lekkerder dan vegetarische gehakt, die hoeft voor mij niet.

Mijn dochter eet het met pasta, en ze vond het erg lekker! Ik natuurlijk niet omdat ik koolhydraatarm eet. Dus ik ga het met bloemkoolrijst eten, en dat is ook super lekker 😋



Het recept is voor 4 personen en als je het eet samen met 100 gr bloemkoolrijst zit je aan : 10 gr. koolhydraten voor een complete avond maaltijd. 



Ingrediënten voor 4 p.

1/2 ui

1 knoflook teentje 

Handje vol verse selderij 

Klein stukje wortel

1 pak Pulled Oats Naturel

250 ml water

250 ml Bertolli pastasaus basilico of Mutti Passata gezeefde tomaten basilicum.

Zout en peper

Olijfolie 2 eetlepels 

1/2 of meer groenten bouillonblokje

of 2 theelepels zelfgemaakte bouillon pasta (klik hier voor het recept)

400gr bloemkoolrijst (100 gr p.p.)

Of pasta naar keus.



Bereiding: 

  1. Maakt de ui, knoflook, wortel, selderij heel fijn of doe het in een keuken machine. 
  2. Doe een eetlepel olijfolie in een pan en voeg de gehakte kruiden toe. Laat het 10 min. bakken, en blijft het af en toe roeren. 
  3. Voeg aan de pan de Pulled Oats toe en laat het nog een paar minuten samen bakken. Meng daarna de tomaten pastasaus en het water samen met de Pulled Oats, voeg er de bouillon blokje of de bouillon pasta, wat peper. 
  4. Laat het nog 15 min koken, blijft het af en toe roeren, hoe langer het kookt hoe minder vloeibaar de saus word. Met deze recept is ook niet nodig om het uren te laten koken zo als je normaal gesproken zou doen met het vlees gehakt saus. 
  5. Als alle laatste wat zout ( altijd beter om het eerst te proeven dan weet je hoe veel zout je er aan toe moet voegen. 
  6. Kookt de gekozen pasta of bakt de bloemkool rijst, en serveert het met parmezaanse kaas. 

Geen opmerkingen: